تدوین سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال-راهبرد معاصر

تدوین سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال

مرکز ملی فضای مجازی از تدوین سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال با حضور نخبگان اقتصادی و رسانه‌ای خبر داد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۲۳۸۳۵۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ نشست اجرای پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» با حضور اساتید اقتصاد، مدیران رسانه‌ها و انسان رسانه‌های اقتصادی به همت ستاد رسانه مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

در این نشست چگونگی پرداختن به شعار سال توسط رسانه‌ها به‌عنوان یک مطالبه مردمی بررسی راهکارهای تحقق این شعار به عمل و پیوست رسانه‌ای برای ایجاد وحدت رسانه‌ای برای آن موردبحث و بررسی قرار گرفت.

نباید شعار جهش تولید را تنها معطوف به دولت بدانیم

در این نشست حمیدرضا زندی جانشین رئیس و دبیر اجرایی ستاد رسانه‌ای فضای مجازی کشور با تأکید بر نام‌گذاری سال 1403 توسط مقام معظم رهبری به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: این شعار دو بخش اقتصادی و اجتماعی داشته و بر نقش و مشارکت مردم در تحقق این جهش تاکید دارد و برهمین اساس نیاز به بسیج مردمی برای عملیاتی کردن آن هستیم.

وی با بیان اینکه نباید این شعار را معطوف به دولت بدانیم؛ بلکه دولت بخشی از آن اجرای است و بسیاری از مراکز و دستگاه‌ها هستند که فراتر از دولت در ایجاد مشارکت مردم نقش دارند، اظهار داشت: جامعه در برخی موارد به دلیل کم‌کاری و عدم تولید محتوا به وضعیت اقتصادی کشور مثبت نگاه نمی‌کند. برای مثال میزان اخبار تعطیلی یک کارخانه با اخبار راه‌اندازی مجدد همان کارخانه فاصله زیادی دارد و در این زمینه نیازمند تحول اساسی، فرهنگی و ریشه‌ای هستیم.

دبیر اجرایی ستاد رسانه‌ای فضای مجازی کشور با بیان اینکه انتخاب شعار جهش تولید با مشارکت مردم از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتخابی دقیق و راهگشاست، تأکید کرد: حقیقتاً توجه جدی به شعار سال و تحقق آن، می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را هم حل کرده و گره از کار مردم باز کند.

زندی ادامه داد: ستاد رسانه‌ای فضای مجازی کشور بر همین مبنا و در جهت کمک به تحقق شعار سال، از مدت‌ها پیش با تشکیل جلسات متعدد، تلاش کرده که پیوست رسانه‌ای متقن و جامعی را باهدف دخیل کردن مردم عزیز کشور با موضوع تدوین کند که الحمدلله به نتایج بسیار خوبی هم رسیده‌ایم.

در ادامه حسن خجسته استاد حوزه رسانه و ارتباطات در این نشست، گفت: بدون وجود برنامه در دولت، رسانه‌ها نمی‌توانند در تحقق شعار سال اقدام کنند و حتماً باید ایده‌های عملیاتی دولت در این زمینه مبنا قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه مطالبه عمومی یکی از راه‌های پیگیری تحقق شعار سال است، اظهار داشت: این مطالبه مردمی از مسئولان حتماً می‌تواند یکی از راهکارهای جدی در این زمینه باشد و عزم مسئولان را برای تحقق شعار سال جزم‌تر کند.

حسن نجفی سولاری با اشاره به این که توسعه و تولید ادبیات مشخصی دارند؛ اما در جهش ابهام وجود دارد، گفت: برای تحقق این شعار به پیوست رسانه‌ای نیاز داریم که سه رویکرد تبیینی، آگاهی‌بخشی و تبلیغ را باید رسانه‌ها داشته باشد و بر اساس قالب و نوع هر رسانه با این سه رویکرد گفتمان‌سازی برای شعار سال ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین هدفی که رسانه‌ها باید برای تحقق این شعار دنبال کنند، تغییر نگاه دولت و مردم و ایجاد انگیزه است.

پیشنهاد جمع‌آوری مطالبات قبلی مردم در زمینه جهش تولید

حسین دلیریان سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در ادامه این نشست با تأکید بر این که نیاز به ایجاد دیدگاه عملیاتی در حوزه رسانه داریم، تصریح کرد: پیوست رسانه‌ای صرفاً مربوط به نهادهای دولتی نبوده و در مرحله اول باید برای تمام کشور این پیوست تهیه شود و مطالبه تحقق شعار سال از طریق مردم، برای دولت ایجاد شود.

دلیریان موتور محرک این مطالبه‌گری را نخبگان اقتصادی دانست و تأکید کرد آنها می‌توانند با تعیین افراد و ارائه راهکارها برای برداشتن موانع، مطالبات را برای ایجاد مسئولیت‌پذیری فردی پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از خواسته‌های مردم در زمینه جهش تولید در سال‌های گذشته نیز هنوز محقق نشده، تصریح کرد: باید در ابتدا این مطالبات جمع‌آوری و در کنار شعار سال پیگیری شود تا اعتماد عمومی در جامعه فراگیر شود.

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی متذکر شد: شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای پرداختن به این خواسته‌ها در سطح مردم هستند.

در ادامه این نشست حامد فروزان دستیار مردمی‌سازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جهش تولید باید با مشارکت مردم باشد و بخش خصوصی را بخشی از زیست‌بوم اقتصاد مردمی تلقی کنیم؛ اما همه آن نیست؛ چون مبتنی بر سرمایه است. باید نوع مشارکت در سطوح شراکت، فعالیت، مدیریت و بهره‌برداری تبیین شود. الگوسازی در کنار اعتمادسازی اتفاق می‌افتد که در حال حاضر الگوهای موفق اقتصاد مردمی وجود دارند. این در حالی است که آگاهی‌بخشی در این زمینه برای مردم یکی از اصولی است که باید به آن پرداخته شود.

راهکارهای عملیاتی یک پژوهشگر اقتصاد درباره تحقق شعار سال

حجت‌الاسلام سید محمدرضا رضی پژوهشگر حوزه اقتصاد کلان در این نشست با بیان اینکه مردم ما به دلیل ریشه‌های تاریخی به تولید کمتر فکر می‌کنند و به دلیل تعاریف متفاوت از اقتصاد مردمی فهم مشترک برای آن وجود ندارد، گفت: در مباحثی چون مالکیت، حق بهره‌برداری، عاملیت، مشارکت و مدیریت مهم‌ترین بخش برای هدف‌گذاری را می‌توان عاملیت و فاعلیت مردم دانست.

وی افزود: تولید یک فعل اقتصادی نیست؛ بلکه یک فعل انسانی است؛ بنابراین مطالبه از دولت غلط است بلکه مردم باید برای تولید پیش‌قدم باشند.

ارائه راهبردها و راهکارها از زبان نخبگان و خواص، تولید علم و توزیع آن در سکوها، چهره‌سازی از شخصیت‌های انقلابی که در عرصه اقتصادی که مهجور هستند و حرف‌هایی برای استفاده دارند، برنامه‌ریزی برای بازنشر محتوای تاکنون دیده نشده و تولیدات فراوان در رسانه ملی و فضای مجازی، روایت جنگ تمام‌عیار اقتصادی برای مردم، مطالبه راهکارهای مردمی‌سازی اقتصاد در رسانه ملی از دولت، نیاز به رسانه تخصصی در عرصه اقتصاد مقاومتی و استفاده از زبان طنز و یا ساخت سریال از جمله پیشنهادها مطرح‌شده از سوی این پژوهشگر اقتصاد بود.

مشارکت مردمی مهم‌ترین بخش برای روشن‌شدن موتور تولید است

در ادامه محمد خوش‌چهره عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: آسیب‌شناسی نظام تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی در کشور یکی از مشکلات پایه‌ای در عدم درک صحیح مفاهیم مشترک در این حوزه است.

خوش‌چهره با اشاره به اینکه جهش برای حرکت از سکون نیاز به‌پیش شرط دارد، افزود: مشارکت مردمی مهم‌ترین بخش برای روشن‌شدن این موتور است و دنیا بر روی سرمایه انسانی که همان علم و دانش است تمرکز کرده است. همچنین سرمایه اجتماعی اصل بعدی است که تعاون و همکاری تبلور آن است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در جنگ اقتصادی هدف دشمن مردم است؛ بنابراین باید با درک این مهم، پروژه‌های ملی با تضمین ملی بودن ایجاد کنیم و این پروژه‌ها مولد باشند.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال افزود: قطعاً فضای مجازی می‌تواند در ارائه خدمات مولد مؤثر باشد که البته نیاز به زیرساخت و ساختار مناسب و رفع موانع است تا بتوان از همه ظرفیت آن به‌خوبی استفاده کرد.

در ادامه نیز مهندس لیالی، معاون اجرایی قرارگاه جهاد تبیین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جهش تولید زمانی محقق می‌شود که به‌صورت فرایند به آن پرداخته شود و جای خالی پیوست رسانه‌ای در دولت احساس می‌شود که باید به کمک این سلسله‌نشست‌ها و گفتمان‌ها این خلا پر شود.

حسین عباسی‌فرد اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز در ادامه این نشست تصریح کرد: بند ۲ اصل ۴۳ قانون اساسی و بند ب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که بر اصل کار و تولید و مالکیت تأکید دارند، در راستای تحقق شعار امسال است که اگر به آنها به‌درستی پرداخته شود این شعار محقق خواهد شد.

سازوکار عملی مردمی‌سازی را مشخص کنیم

در ادامه این نشست که بیش از ۷ ساعت به طول انجامید، محمد عکاف از مدیران رسانه‌ای کشور با بیان اینکه اساسی‌ترین مسئله در شعار سال این است که آن را یک مانیفست اجرایی و سیاست‌گذاری بدانیم نه یک شعارِ صرف، گفت: ما تا در رسانه‌ها برای مردم منفعت تولید نکنیم، نمی‌توانیم اثرگذار باشیم. ما می‌توانیم برای جهش تولید، تولید مفهوم کنیم تا بفهمند این شعار برای آنها منفعت دارد.

در ادامه این نشست آقایان ملکی، حسینی و طه رمضانی نیز نظرات خود را درباره چگونگی تدوین پیوست رسانه‌ای شعار سال بیان و بر مقابله جدی با فساد از طریق دولت، جوان‌سازی نظام اداری و مکلف کردن نظام‌های مرتبط به انجام وظایف خود و برخورد جدی با متخلفان، پرهیز از شعارزدگی، تهیه پیوست رسانه‌ای مناسب و تلاش برای ورود بخش خصوصی و تعاونی به اقتصاد ملی تأکید کردند./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار